Vinnande förening

Idrottsnytt nummer 2, 2010

Hösten 2009 startade idrottsförvaltningens föreningsenhet pilotprojektet ”Vinnande Förening”. Under ledning av SISU Idrottsutbildarna fick fyra föreningars styrelser chansen att delta i en utvecklings- och utbildningsprocess i syfte att för var och en av dem skapa vinnande arbetskoncept inom just deras förenings alla arbetsområden.

Idag, ett drygt halvår senare är de fyra föreningarna som ”nyfödda” och driver sina verksamheter utifrån klarare riktlinjer och med effektivare arbetsmetoder. Bara genom att ha uppnått detta kan de kalla sig vinnande föreningar. Fortsätter de på inslagen väg kommer det nog också visa sig i deras respektive idrotters resultatlistor. Historien har ju gång på gång visat att en väl fungerande organisation är ett måste för en verksamhets framgång.

Projektet avslutas med att de deltagande föreningarna Kista SC (fotboll), Östermalms Konståkningsklubb, IFK Enskede Orientering samt Sköndals IK (fotboll, innebandy) under våren tilldelas certifieringsbeviset ”Vinnande Förening” på Stockholms stadion i samband med en herrallsvensk fotbollsmatch där Djurgårdens IF står som hemmalag.